Guatemala deel 1 - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Laura Berg - WaarBenJij.nu Guatemala deel 1 - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Laura Berg - WaarBenJij.nu

Guatemala deel 1

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Februari 2014 | Guatemala, Lívingston

De grensovergang van Belize naar Guatemala bleek erg makkelijk te zijn. Om het nog makkelijker en veiliger te maken had ik dit met een shuttle geregeld. Dat doe ik dus niet meer, want ik betaal teveel en kan het prima zelf!

Onderweg ben ik zelf overgestapt op een collectivo (lokaal vervoer in klein busje) richting Flores omdat ik dat stuk anders 2 keer zou moeten doen.

De weg tussen Flores en Tikal schijnt gevaarlijk te zijn volgens internet..nou niets aan de hand en behalve varkentjes, paarden en kippen was er niet veel te beleven. Flores ligt op een eiland in het meer Peten Itza. Het stadje op zich is niet zo heel bijzonder, maar het uitzicht is prachtig en ik heb er goed gegeten.

De eerste ochtend werd ik wakker van de jungle geluiden..wauw wat indrukwekkend! Direct besloten om naar Tikal te gaan en daar een nachtje te slapen. Na een uur werd ik al opgehaald. Het hotel (met zwembad!) ligt in het park zelf. Tikal was een van de grootste steden van de Maya's en ik vond het erg indrukwekkend.

Na een wandeltocht van een uur of 5 door Tikal ben ik het zwembad ingedoken en toen het begon te schemeren ging de generator aan. Tussen 18.00 en 22.00 uur moet dus alles gebeuren. Prima gegeten en op tijd naar bed, want om 4 uur begon de sunrisetour! In het pikkedonker liepen we naar tempel 4, de hoogste tempel met uitzicht over heel Tikal. Daar zaten we dan 1,5 uur lang in het donker helemaal stil op 64 meter hoogte. Zodra het wat lichter begon te worden gingen de brulapen tekeer. Dat klonk echt gaaf. Helaas was er geen zon en zagen we de mist alleen optrekken..

Na het ontbijt nog even terug naar bed en toen weer naar Flores. Daar aangekomen waren er inmiddels allemaal oud bekenden ingecheckt dus heb ik mijn tas op bed gegooid om vervolgens pas tegen twaalf uur te ontdekken dat het niet handig is om als laatste naar bed te gaan.

Het hostel is van een Nederlander en was tot nu toe wel de beste, maar zeker niet de schoonste haha. Ik heb er een paar hele leuke dagen gehad en heerlijk warm gedouched. Dat maakt me erg gelukkig dus als er dan 4 mensen staan te wachten kan me dat vrij weinig schelen.

Samen met Paris uit Australie die ik kende van Caye Caulker besloten om de lange rit naar Lanquin-Semuc Champey te maken. Dat was echt wel afzien 8 uur lang, maar vooral de laatste 2 uur. Ook dit hostel was van een Nederlander en lag prachtig hoog in de bergen. Beneden in de rivier hebben we gezwommen en liep ik mijn eerste reiswond op, maar die schijn je nodig te hebben om echt reiziger te zijn. De douche had een heel gaaf uitzicht en was open zodat je over de bergen heen kon kijken. De volgende dag zijn we naar Semuc Champey gegaan dat er 11 km vanaf ligt maar een uur duurt terwijl je achterop een pickup truck staan..nou dat was natuurlijk niet prettig!

Eerst een hele klim voor het uitzicht en daarna weer naar beneden om te kunnen zwemmen in deze turqoise poelen. Je kon door te klimmen, klauteren en te glijden en springen van poel naar poel. We hadden zelf lunch meegenomen en hebben de rest van de middag bij locals aan de rand van de rivier doorgebracht. Bij terugkomst was er een bbq waar ik me voor het eerst helemaal vol gegeten heb. Dit was echt een hele fijne dag en we waren blij dat we dit niet met een georganiseerde tour hebben gedaan.

De volgende dag ben ik alleen verder gegaan naar Rio Dulce. De lancha (boot) gaat richting Livingston en onderweg stoppen ze op mooie plekken en bij hotsprings. Mijn hotel lag tussen deze twee plaatsen in, aan de rivier en in de jungle. Finkatatin is een hele mooie plek en ik heb heerlijk relaxte dagen gehad. Ook hier weer een generator dus op dezelfde tijd eten met zn allen. Nu ben ik in Livingston en ook weer op een hele mooie plek. De dorm heeft uitzicht op de zee en is open aan de voorkant. Hierdoor konden we de zon vanmorgen vanuit bed op zien komen. Ik zit hier eigenlijk een beetje vast, maar dat is zeker niet vervelend. Vanaf hier wil ik naar Utila, Honduras om een weekje te gaan duiken. Helaas zijn er niet genoeg mensen om direct in een dag hierheen te reizen dus zal ik morgen een begin maken en het zelf gaan doen en dan tussendoor weer ergens een nachtje slapen.

Guatemala is echt spotgoedkoop en heel kleurrijk. Vanaf hier is het wel wat meer kamperen en ik heb constant het gevoel dat ik op kamp ben, maar dat bevalt me juist wel heel goed! Inmiddels zien mijn benen en enkels er niet meer uit van alle insectenbeten en heb ik gelukkig babyolie ontdenkt wat ervoor zorgt dat ik niet meer hoef te krabben, want dat was bijna een dagtaak!

Nou..allemaal duimen dat ik volgende week de walvishaai of de mantarog tegenkom!!


Liefs

Alle fotos staan er nu op dus in Mexico, Belize en Guatemala staan nieuwe fotos!
https://picasaweb.google.com/116774815719871206835

  • 04 Februari 2014 - 20:20

    Martha:

    Nou, ik ga heel hard duimen voor je

  • 05 Februari 2014 - 10:34

    Rien:

    Leuk zo'n verslagje hoor Laura en mooi die foto's.
    Ga ze weer op stick zetten en aan Oma laten zien, vorige vond ze hartstikke leuk.

  • 08 Februari 2014 - 18:05

    Jonne:

    Hey Lau,

    Ruim n maand op pad nu al! Gaat de tijd snel? Wat n gave foto's van jouw trip door Guatemala tot nu toe!! Super
    Wij nog n weekje bikkelen hier en dan n weekje vrij!
    Enjoy life to the MAX!

    xxx

  • 12 Februari 2014 - 07:56

    Rien:

    Hallo Laura,

    Gigantisch mooi die foto's onder water, knap hoor!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Lívingston

Centraal-Amerika

Van januari t/m april zal ik rondreizen van Mexico naar Panama!

Recente Reisverslagen:

28 April 2014

Welcome home party

28 April 2014

Panama

08 April 2014

Costa Rica

24 Maart 2014

Nicaragua

12 Maart 2014

El Salvador
Laura

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 3466

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 23 April 2014

Centraal-Amerika

12 November 2010 - 24 December 2010

Argentinië

12 Juli 2009 - 08 Augustus 2009

Spaans leren in Spanje

Landen bezocht: